1922
Found footage/essay film, 30:00, 2023, ECUADOR
¿Qué sucede cuando no hay imágenes fílmicas de un hecho histórico? El film toma el caso de la masacre de obreros del 15 de noviembre 1922 y reutiliza imágenes del film preservado por la Cinemateca Nacional del Ecuador Fiestas del Centenario filmado ese mismo año para imaginar la huelga nacional. También recurre a imágenes de otros films internacionales filmados ese año para repensar qué era el cine en 1922 y de qué manera puede colaborar el cine en las luchas obreras del futuro. Inspirado en el ensayo de Hito Steyerl titulado “En defensa de la imagen pobre", 1922 reclama la "imagen pobre" en el contexto de la lucha de clases en Ecuador del pasado y del presente.
What to do when a film archive for an important historical moment does not exist? The film takes the case of the worker's strike and massacre of November 15th, 1922 for which there is no known archival moving image. Turning to another film from 1922 preserved by the country's National Film Archive, Fiestas del Centenario, as well as other international films made that year, I've tried to imagine what an audiovisual archive of that historical moment might look like. This leads me to questions of what was cinema in 1922 and in what ways cinema can collaborate with class struggle in the future... Inspired by Hito Steyerl's essay "In Defense of the Poor Image", this found footage essay film reclaims the "poor image" in the context of past and present class struggle in Ecuador.
FESTIVALS:
Mimesis Documentary Film Festival (USA)
Festival Internacional de Cine Documental EDOC (Ecuador)
Q&A:
Mimesis Q&A